Frustraties op de werkvloer. Hoe ga ik ermee om? Wat doe ik eraan?
Nu we met z'n allen weer meer op kantoor werken, slaan bij een aantal mensen de frustraties opnieuw harder toe.
De ene ergert zich 'aan die collega met luide stem, die ervan houdt om zichzelf en zijn prestaties steeds opnieuw uitgebreid in de kijker te zetten'. De andere frustreert zich 'aan het teamlid dat steeds vaker door z'n sociale media scrolt, maar toch beweert veel te veel werk te hebben'. Sommigen onder ons, zij die geboren zijn met een ruime portie initiatiefname, irriteren zich 'aan dat ene teamlid, dat nooit eens een voorstel tot verbetering doet'. Of 'aan de nieuwe jobstudent, die tot 5 x toe dezelfde vraag stelt en nooit eens notities neemt'. Enzoverder enzovoort...
Wees alert, want langdurige frustraties kunnen zorgen voor een heleboel stress. En langdurige stress kan zorgen voor zowel lichamelijke als mentale klachten. Dit kan bijgevolg een enorm negatieve impact hebben op én het professionele én het privéleven. Tijd voor actie dus...
Door in een coaching traject bijvoorbeeld jouw persoonlijkheid onder te loep te nemen kan je erin slagen om jouw frustraties in een samenwerkingsverband concreet in kaart te brengen en deze beter te begrijpen of zelfs te relativeren. Het zet daarnaast ook je individuele sterktes in de kijker. Deze kan je gebruiken om een positieve invloed uit te oefenen op de rest van jouw team.
Door jouw communicatiestijl en teamrollen (meerwaarde in het team) in kaart te brengen kan je beter leren omgaan met moeilijke sociale interacties op het werk. Zo kan je leren om problemen op een professionele en opbouwende manier aan te kaarten en tot effectieve win-win-oplossingen komen.
Wil je hierover meer informatie of even sparren? Ik help je graag verder!
Groetjes, Annemie Bergen